Чому виробникам кіно в Україні не треба просити бюджетних коштів
Андрій Кокотюха / 06.11.2007 09:40
Чи
згодні українські діячі кіно не екранізовувати біографію Мазепи,
Калнишевського чи Грушевського, а шукати нормальні комерційні сценарії,
як це роблять незалежні продюсери? За
інформацією з відкритих джерел, цього року в Україні на кіновиробництво
було виділено з Державного бюджету 49, 2 млн. гривень ($ 10 млн.). Хто
і як «освоїв» ці кошти, жодні джерела не повідомляють. Між тим, у
Росії, де на ці ж самі потреби з бюджету виділяється чи не в 20 разів
більша сума, кіновиробники вже готові від державної підтримки
відмовитися. Шкідливо це – мати справу з державою і покладатися на неї. У
цьому плані країна під назвою СРСР була справді унікальною. При
плановій економіці, котра, за висновками сучасних економістів, зрештою
і призвела до глибокої стагнації, кінопрокат у тій країні за своєю
прибутковістю поступався тільки продажу алкогольних напоїв і був
потужним джерелом наповнення державної скарбниці. В СРСР все кіно на
всіх студіях знімалося за бюджетні кошти. Але наявність бодай одного
кінотеатрі в кожному райцентрі і обов’язкові кінопокази в сільських
клубах давали можливість ці гроші повернути. Адже якщо один із десяти
фільмів стане хітом прокату і дасть велику касу, держава має прибуток. Наша
держава, як і будь-яка, що вважає себе демократичною – не комерційна
структура, а неповоротка бюрократична машина. Через те за виділені з
бюджету кошти досить відзвітувати на папері. Мовляв, освоїли, давайте
ще. В цьому плані показовою була історія з фільмом Олеся Саніна
«Мамай». Я не в захваті від нудного, хоча й, поза сумнівом,
талановитого кіно. Але стрічка успішно представляла Україну на
численних міжнародних кінофестивалях, і з цим треба рахуватися. Вважається,
що «Мамай» знімався державним коштом. Насправді гроші були лише
обіцяні, відповідні папери підписані, та на відповідні рахунки не
надійшли вчасно. Кіно попри все знімати було треба, і гроші були
позичені – частково під заставу, частково – під чесне слово. Коли вони,
нарешті, надійшли з бюджету і всі борги вдалося погасити, в гру
вступила КРУ, яка почала дбайливо і старанно перевіряти, чи було
використання державних грошей цільовим. Головного болю в творців
побільшало. Я досі не знаю, на
виробництво якого кінопродукту підуть згадані вище 49,2 мільйони
гривень. Зате певен: звіт буде поданий вчасно. І на паперах ці гроші
виглядатимуть вагомим внеском у розвиток сучасного українського кіно.
Переконаний я і в тому, що свою частку від державної подачки отримають
спритники, котрі зробили ряд заявок на написання сценаріїв про життя
українських гетьманів, козацьких полковників, сотників, культурних
діячів ХІХ століття, Голодомор тощо. Якщо я бодай трошки вгадав
розклади, подібних фільмів ми ніде не побачимо. А якщо й побачимо
котрийсь із них, то прокатна доля їхня виявиться поганою. На таке кіно
навіть професійні патріоти не підуть, а будуть просити, аби для них по
всій Україні влаштували безкоштовні презентації з показами. Ну і,
звісно, ніхто з тих, хто приймає рішення про виділення згаданих коштів,
навіть не думає про їх повернення та примноження шляхом комерційного
прокату. Російський продюсер Олег
Березін прояснив ситуацію, що склалася з бюджетним фінансуванням кіно в
Росії. За гроші, котрі виділяє скарбниця, знімається близько 200
стрічок на рік. Тому державні (читай: дармові) кошти треба негайно
освоїти, аби наступного разу ще дали. Результат: кіно знімає хто
попало, 90% такої продукції – барахло, бо про прибутки тут не дбають, а
значить і про якість теж. Головне – витримати все в державницькому
патріотичному пафосному дусі. За словами пана Березіна, така ситуація
не на користь російському продюсерському кіно: своє скомпрометоване,
через те дивляться американське. Між іншим, зазначив він, частина
барахла, не прийнятого російським глядачем, переходить на екрани
українських кінотеатрів, де на диво збирає таку-сяку касу. Я
пояснюю це тим, що вал голлівудської продукції починає втомлювати, а
валу власного кіно нема. Тому частіше починаємо дивитися російське
кіно, і не лише хороше – все ж таки слов’янське нам якось ближче… І
абсолютно згоден з паном Березіним, який мріє, аби держава дбала не про
виробництво поганого кіно за бюджетні гроші, а виділяла ці суми на
підготовку технічних кадрів, котрі могли б давати лад сучасній техніці.
А також – дбала про збільшення кількості кінотеатрів. Чи
готові українські діячі кіно відмовитися від бюджетного фінансування
кінопроектів? Чи згодні вони не екранізовувати біографію Мазепи,
Калнишевського чи Грушевського, а шукати нормальні комерційні сценарії,
як це роблять незалежні продюсери? Останніх в Україні потроху стає
більше, і від держави вони хочуть лише одного: написати і ухвалити такі
закони, які б не заважали їм працювати. Але державі, очевидно, краще
відкупитися. Бюджетними грішми.
Джерело: http://www.proua.com/analitic/2007/11/06/094017.html |